:: GeLaS & jAg ::

Tadi, fikiran aku merewang2. asyik dok fikir pasal si dia. sambil tuang air dari jag masuk ke gelas, tetibe melimpah sampai habis lantai basah.. then aku terfikir pasal ni...

si dia mahukan kasih sayang daripada aku.. bayangkan aku ialah jag, dan dia ialah gelas. air pulak diibaratkan macam kasih sayang aku padanya. dia nak, so aku bagi, means aku tuangkan dari jag tu masuk ke dalam gelas..

kalau aku tuang sedikit, dia akan cakap tak cukup, NOT ENOUGH!! tapi kalau aku tuang banyak2 sekalipun, aku tak rasa dia mampu menerima semua kasih sayang yang aku ada. aku bukannya tak boleh bagi sampai melimpah2, tapi, end up nye, kasih sayang yang berlebihan tu tak guna juga.. pasti akan terbuang macam tu je. nak memburukkan lagi keadaaan, akan timbul pulak masalah kepada diri aku sendiri. betul x?

macam mana pulak kalau aku nak "tuang" cukup2 muat "gelas" tu? macam mana aku nak tau? adakah gelas tu perlu bersuara dengan memberitahu bahawa sudah cukup? tak mungkin!! si gelas seharusnya nak semua air dari dalam jag walaupun dia tau dia tak mungkin mampu untuk menerima kesemuanya..

aku terkilan dengan sifat gelas. adakah ini dikatakan tamak? atau, adakah dia nak semua air semata-mata takut jag tu tuang air kat "gelas lain"?

gelas, janganlah risau. kalau dah cuma ada satu gelas je yang si jag tu pandang, air tu takkan kemana-mana.. pastikan sampai ke dalam gelas jugak akhirnya..

tapi, kalau si gelas masih nak bersikap sebegini, jangan terkejut sekiranya jag tersebut berpaling tadah dan tuang air yang ada masuk dalam gelas-gelas lain yang lebih sesuai, yang tak tamak, yang lebih besar perhaps... hurm....

fortunately buat si gelas, air yang ada dalam jag ni pun dah tak banyak... sekadar cukup2 untuk satu gelas sahaja, sebab banyak yang lain telah dibazirkan dengan tersalah tuang masuk gelas2 yang bocor, gelas2 yang pecah, dan gelas2 hiasan yang bukan untuk diisi dengan air..

diharap gelas dapat memahami perasaan si jag.. renung-renungkanlah...

-adam celak @ budak keji-

4 comments:

afiqPG said...

bila tuang air dlm gelas sampai penuh, kita kena la minum air tu sebelum nak teruskan menuang. kalau tak nanti tumpah2, susah nak lap. semut2 dan serangga lain yg dpt manisnya air tu. huhu..

afiqPG said...

p/s: analogi ko lagi lengkap kalo ko kata ko tgh menuang air dari jag ke gelas di dalam bilik yg gelap sehingga ko tak nampak gelas tu besar mana. hakhak..

Adam Harris said...

ataupun aku tuang bukan takat tak masuk dalam gelas je, silap2 ntah kemane2 peginya air tu kan? kan? hahahaahaha!!!

Lengkong said...

analogy ni aku suka...heheh tp bak kate pg kalu asyik minum kembung la perut heheh

ape pun cinta ni tak boleh di layan dan dilepas...makin layan kelak diri tertekan...makin lepas jiwa pula yg lemas...hehehe