:: dUa-PuLuH-DuA ::

tik tok tik tok tik tok.... bunyi detikan jarum jam ditanganku.. suasana sunyi malam begitu indah tanpa ganguan dari desiran enjin kereta dan lori.. bintang-bintang berkerdipan di langit nan tinggi.. keindahan yang tak dapat diungkapkan hanya dengan kata-kata..

jam sudah menunjukkan waktu 12 tengah malam... ku cuba tinggalkan kehidupan realiti, dengan memencilkan diri di tengah-tengah kegelapan malam, bertemankan sawah padi yang meliang-liuk ditiup angin, cuba mencari ketenangan tatkala kehidupan semakin jauh meninggalkanku..

berjam-jam lamanya aku berada di situ... terbaring keseorangan menatap wajah langit yang menawan, mengira jutaan bintang di langit, si bulan mula menunjukkan diri yang tadinya hilang disebalik awan, tiupan bayu juga semakin enak terasa bermain difikiran... mungkinkah ini realiti yang sebenar? adakah selama ini aku hidup dalam fantasi? mainan minda ciptaanku sendiri??

sejenak... diriku hilang dalam khayalan. hanya tersentak pabila tiba-tiba ada dedaunan kering hinggap dipipiku dek tiupan sang bayu tadi.. sudah pukul 4 pagi? terbisik ku sendirian setelah melihat jam pada telefon bimbit yang berada di sebelahku.

ku sangkakan ada mesej-mesej yang bakal memenuhi peti-mel telefonku itu, namun segala-galanya hanya impian yang kekal impian. YA, inilah realiti sebenar hidupku.. cuba untuk berdiri semula, walaupun sayapku berkecai sudah, namun ku masih punya kaki untuk terus berdiri.. jika yang lain terbang meninggalkanku, akanku kejar walaupun berlari.. biarlah aku maju kehadapan ibarat siput yang berjalan, daripada menjadi sikura-kura terbalik di tgh jalan..

"SUDAHLAH ADAM! DIORANG MEMANG TAK INGAT!!!" teriakku sendirian.. kucuba tabahkan hati untuk meneruskan hidupku pada masa akan datang. mungkinkah mereka terlupa?? atau mungkinkah aku tidak layak menerimanya walaupun satu? jangankan dari kawan-kawanku, ibu-bapaku juga turut terlupa akannya?

kedua-dua tangan berada dalam kocekku.. tegak berdiri mengadap lautan yang biru.. ku dongakkan kepala ke arah bintang-bintang yang sudi menemaniku sejak tadi.. dengan perlahan, kuucapkan;

adam... selamat hari jadi.......