:: SaMpAi BiLa? ::

masa aku kecik2, aku ade tanya mama aku, "mama, geli la tengok orang laki pompuan berkepit2" (time tu aku baru darjah 3) pastu aku ditegur dengan penuh perasaan, "ko tu, baru sekolah rendah, takyah nak menggatal cam diorang".. so, sejak hari tu, aku paham la kan. takpe2, peringatan awal. mungkin semua mak bapak memang camtu, nak anak diorang berjaya dlu kan? kalo kecik2 lagi dah menggatal mencapub tak tentu hala, kang merapu2 plak jadinya da besar kang..

then, mulalah zaman sekolah menengah, ade budak pompuan sorang nie minat kat aku.. satu tusyen la kan. aku pun nyaris2 bercintan monyet ngan minah tu. NAMUN BEGITU, mama aku dapat tau, so kantoi sket kat situ.. ape yg die cakap? ko takyah layan pompuan camtu!! gedik!! kecik2 lagi dah gatei nak cari laki.. ko tu SPM pon tak lepas lagi!! pergh.. okay2.. betul ape die cakap. so, tym tu aku struggle lah dengan study dengan harapan, kalo aku cemerlang sok2, bole la kot aku nak mula mengkapelkan diri..

erm.. result spm aku takyah cakapla kan, agak gemilang gak.. aku pegi cari balik minah tu, sedar2 dah ade jantan laen plak la dengan dia. What the Fishh??!! frust nonggeng gak tym tu.. aku ckp kat mama aku.. ko taw ape die balas balik? "adam.. kan mama cakap, lantak la orang camtu, belajar rajin2 dulu.. nanti kat Universiti (DIULANG,, UNIVERSITI) nanti ramai lagi gadis lawa2.. tym tu ko pilih la yg mana satu berkenan, mama tak halang (DIULANG, MAMA TAK HALANG)" erm.. btul2, kat skolah ape de sgt.. kat U ramai lagi kot?? =]..

pejam celik pejam celik, sampai la aku kat uitm ni.. law student!! waah.. bangga nieh. naik sket market value aku dikalangan gadis. hehehe.. nak dijadikan cerita, satu hari tu parents aku datang rumah aku kat shah alam ni.. ape diorang nampak? gambar aku bersama scandal aku kat sini. aku pulak sengal lupa nak buang gambar tu dari atas akuarium.. cuba teka ape diorang kata? "abang adam perasan tak, kan mama dah cakap dulu, belajar bagi habis dulu. bawak balik segulung ijazah, time tu kompem semua pompuan cair tengok".. maknanya, kalo takat masuk U tapi tak grad, tak guna gak ye tak? btul2..

jalan cerita sampai situ je,. tapi aku bole "foresee" mende2 akan datang.. contoh die cam nie la.. kang da grad kang, kalo aku menggatal, mungkin diorang akan keluarkan statement camni plak, "cari kerja dulu, kalo ko nak kapel2 time ni pun, ko nak bawak anak orang kehulu kehilir pakai duit aku ke?!" camtu la lebih kurang.. maknanya aku kena ada kerja tetap dulu la kot.. okayh2.. aku kan seorang yang sentiasa mendengar kata ibu bapa.. kayh2..

kalo dah keje? "abang, bawak2 la sabar sket lagi bole x? biar ada kereta dulu.. ada rumah dulu.. ada duit simpanan dulu.. baru la cari calon" betui2.. kang aku nak bagi anak orang makan ape? makan angin bole la kot? kalo betul ape yg aku rasa nie, kompem2 la aku kena kumpul duit dlu, beli kete dlu, bli umah dlu.. baru cari awek, ye tak? ada kebenarannya.. time tu kang baru la secure sket kan? kan?

ok ok.. kata la dah sampai level aku dah berumah, berkereta, berduit, etc2.. agak2 korang apa diorang akan tanya aku tym tu? ini skrip yg aku selalu dengar dalam drama2 tv1 yg typical gle tu.. "ko nie bila la nak kawin? aku dah tak sabar nak timang cucu dah nie." hehehe.. agak2 diorang akan tanya camtu tak? sekarang bayangkan kalo tym tu aku dah umur dalam 40-an.. dan baru dapat "greenlight" untuk cari calon menantu.. agak2 laku lagi tak aku tym tu? cuba la bayangkan... diulang, BAYANGKAN...

:: adam celak ""

No comments: